ژیل دلوز: فراتر از نشانهشناسی پیرس
نویسندگان
چکیده
این مقاله به بررسی نقش نشانهشناسی چارلز سندرس پیرس، فیلسوف و ریاضیدان آمریکایی، در شکلگیری نخستین اثر برجسته ژیل دلوز درباره سینما، یعنی سینما 1: تصویر-حرکت، میپردازد؛ کتابی که در آن دلوز از نشانهشناسی پیرس فراتر میرود. نگارندگان نشان خواهند داد که چگونه دلوز در دومین اثر برجستهاش درباره سینما، یعنی سینما2: تصویر-زمان، شکل جدیدی از نشانهها را پدید میآورد. دلوز در نخستین کتاب خود کوشیده بود تا طرحهای نشانهشناسی پیرس را با بحثهای فلسفی درباره دورههای سینمای کلاسیک ترکیب کند. او در کتاب دوم کوشید تا با الگوگیری از نشانهشناسی پیرس طرحهایی از نشانهشناسی جدید را درباره سینمای مدرن پدید آورد و، بدین طریق، از نشانهشناسی پیرس گذر کند. در این مقاله، نشانههای پیرس در سینما 1: تصویر-حرکت و الگوگیری دلوز در سینما2: تصویر-زمان را عرضه میکنیم تا نشان دهیم که چنین گذری برای دلوز نکته کلیدی برای فهم فلسفه است. این کار به او کمک میکند تا بر پایه نشانهشناسی پیرس و فلسفه زمان نزد برگسون به نشانهشناسی ویژه خود، یعنی اندیشه-نشانه، دست یابد، در حالی که تمایز کامل خود را با آنها حفظ میکند.
منابع مشابه
بازسازی نظریه دولت نزد ژیل دلوز
بازسازی و بازتعریف مفاهیم کلاسیک یکی از ویژگیهای عمده تفکر پساساختارگرایی میباشد. ژیل دلوز فیلسوف فرانسوی نیز بهسهم خود در فرایند بازتعریف مفاهیم کلاسیک سهیم شده است. یکی از مفاهیمی که دلوز در تفکر خویش بازتعریف و بازسازی مینماید، مفهوم دولت است. روش دلوز برای بازتعریف مفاهیم از جمله مفهوم دولت، قراردادن آنها در یک چارچوب هستیشناسانه جدید بوده است. بدین معنا که دلوز با ایجاد یک سیستم ف...
متن کاملنیچه به روایت ژیل دلوز
برخی مفسران فلسفه غربی ، نیچه را از پیشگامان فلسفه معاصر غربی دانسته اند . از زمان انتشار آثار نیچه خوانش های گوناگونی از اندیشه و آثار وی توسط شارحان ارائه شده است و هر یک از منظری خاص به جنبه هایی از این فیلسوف و کار و بار فکری وی پرداخته اند . اما در مقام یک فیلسوف معاصر در اثری که در این نوشته به تامل در باب آن خواهیم پرداخت ، نگاهی متفاوت به نیچه و آراء وی دارد که در قالب تاملاتی انتقادی د...
متن کاملمفهوم ریتم در نقاشی نزد ژیل دلوز
ریتم یکی از ارکان مهم استتیک دلوز است. این مفهوم نزد او رویداد هم طنینیِ ساحت های مختلف است. سوال اصلی این مقاله این است که چگونه وحدت امور کثیر و متفاوت در نقاشی بدون توسل به عاملی فراتر از سطح نقاشی فراهم می شود؟ در نقاشی سطوح متفاوت احساس، رنگ ها، تاش ها و ضربه قلم ها، رنگ و نور، امور نامتناجس و قیاس ناپذیر به ترکیب بندی، سرهم کردن و مدولاسیون نیاز دارند تا هماهنگ شوند. با اتکا به مفهوم ریتم،...
متن کاملجایگاه اسپینوزادر فلسفه ژیل دلوز
دلوز می گوید مطابق اندیش? اسپینوزا، هستی عبارت از مجموعه ی تأثیرها، مشارکت ها، نسبت ها و توانایی ها، و کنش هاست. و موجودیت هر شیء را میزان کنش گریِ آن تعیین میکند. اشیاء بنا به قدرتِ فعالیت شان و در نسبت با هم قابل تعریف اند. یک چیز "آنچه هست" نیست بلکه "آنچه می تواند انجام دهد" است؛ به عبارت بهتر هستیِ یک چیز(حالت)، "قدرتِ" آن است،توان و ظرفیتِ خاص آن چیز در میزانِ تأثیر پذیری و تأثیرگذاری هایش. هیچ...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
پژوهش های فلسفیجلد ۶، شماره ۱۱، صفحات ۱-۳۷
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023